Startsidan logo
Ekonomi

Musk-domen: ”En av de värsta”

för 1 vecka sedan

Elon Musk har i uppdrag av Donald Trump genomfört omfattande besparingar inom den amerikanska statsapparaten, vilket lett till massuppsägningar och stark kritik. Marknadsföringsprofessorn Scott Galloway menar att beslutet har blivit ett av de värsta varumärkeskriserna någonsin och har drivit bort Teslas kärnmålgrupp.

Kritikstormen mot Musk har påverkat Tesla hårt: återförsäljare attackerades, bilar sattes i brand, aktiekursen föll och försäljningen rasade kraftigt. Opinionsundersökningar visar att Tesla sjunkit från plats åtta till plats 95 på listan över mest respekterade varumärken.

Galloway pekar på drastiska försäljningsminskningar i flera länder: Sverige 81 procent, Nederländerna 74 procent, Danmark 66 procent, Frankrike 59 procent, Schweiz 50 procent och Portugal 33 procent. Kina-baserade konkurrenten BYD sålde fler bilar än Tesla i Europa i april, och i slutet av april rapporterade Tesla en vinstminskning på 71 procent.

Enligt Galloway har Musk genom sina åtgärder alienerat fel målgrupp och därmed undermineroch skadat det tidigare starka varumärket Tesla.